Omahoitajani Muru (mun omahoitajani oikea nimi ON Muru) soitteli eilen ja kyseli, että koskas tavattais. Nyt on sit aika ens viikon tiistaina, joten en vielä suuntaa Vantaalle perunanenä pitkällä. Jos nyt perunanenän saa pitkäksi.
Juttelin äidin kanssa asiasta ja hän on nyt sitä mieltä, että tulee toimeen siellä kotihoitajan ja "aviovaimon" avustuksella. Sovittiin sitten, että menen vasta 1. päivä heinäkuuta, kun se sädehoidon kartoitusaika on
Meilahdessa 3.7.2008.
Tiedostan itsekin, että mulle on tää kotiloma tarpeen. Täällä saa olla niin kuin Ellun kana jos itse haluaa.

Mulla on se  Päiväsairaala 1:n  haastattelu 30.6.2008 ja oon senkin jo 2 kertaa peruuttanut. En kehtais sitä enää kolmatta kertaa peruuttaa.
Mun olis tarkoitus aloittaa siellä käynti syksymmällä, kun äidin ne sädehoitokäynnit alkais rutinoitua. Jos ne nyt yleensäkään alkaa muodostua rutiininomaiseksi.


Äidin omalääkäriltä oli tullut B-lausunto astmalääkkeitten täyskorvattavuutta varten. Oli kuulkaa homma löytää vanhoja lausuntoja niistä äidin keuhkojen
leikkauksista ja hoidoista. Se leikkaushan tehtiin vuonna 1953. Silloin leikattiin oikeasta keuhkosta kärki (toi 1/3 osa)  ja laskettiin vasen keuhko lepotilaan eli se keuhko ei toimi ollenkaan, koska se on jonkinlaisena sellaisena pienenä "myttynä".

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/22/Lungs_open.jpg

Lähetin vielä pari hoitotietojen siirtoa koskevaa pyyntöäkin mm. TAYS:n, Kaupin Sairaalaan ja Pikonlinnan Sairaalaan. Äitihän muutti Vantaalle 23 vuotta sitten eli saas nähdä löytyykö enää mitään tietoja.

Ihmettelen taas hirveesti kuinka erilaisia lääkärit on. Toiset tekee heti automaattisesti sen lääkkeiden täyskorvattavuushakemukseen tarvittavan B-lausunnon Kelaan. Toiset lääkärit ei sitä tee jos et
itse hoksaa sitä pyytää.
Perusteena siinä täyskorvattavuuden hakemisessahan on mm. se, että sairaus on jatkunut jo pidempään ja että sitä on hoidettu pitkään. Sairaskertomuksessa pitää olla tietoa tutkimuksista, hoidoista ja lääkityksistä. Eli siis sen takia on käyty monta kertaa lääkärissä, tutkimuksia on tehty ja/tai sairaus on parantumatonta laatua.

Mun ensimmäinen psykiatrini haki heti mulle mielialalääkkeisiin sen täyskorvattavuuden. Ihan automaattisesti. Samoin teki äidin silmälääkäri silmänpohjanrappeuman takia.


http://travellingtroll.files.wordpress.com/2008/02/prescription-drugs.jpg

Mulle oli ihan uutta tietoa se, että eri lääkkeiden eri vahvuudet ja pakkauskootkin voi vaikuttaa siihen täyskorvattavuuteen.
Jos ei lääkäri niistä tiedä, niin päivitettyä tietoa saa APTEEKISTA tai ainakin pitäisi saada.
Yliopiston Apteekin sivuillakin on tietoa ja laskuri. Mulla on esim. Kelakortissani sairaudennumero 112  ja siksi esim. Lamictal on täyskorvattava.
Sitten on sellaisia lääkkeitä joille lääkefirma ei ole hakenut täyskorvattavuutta. Sen lääkkeen pitäisi olla 2 vuotta markkinoilla (mun tietojeni mukaan), jotta sille voi hakea täyskorvattavuutta.

Kaikki lääkefirmat ei sitä hae. Miksi ? Syytä en tiedä.


Siinähän sitä höpinää jo taas olikin.
Tampereella ukkostaa ja sataa vettä kuin aisaa. Mulle ihan hyvä juttu. Tykkään kesäsateesta, se on ihanaa.
Omituinen Otusko  ? No, ihan varmana !
Laulu alkaa n. 1.16 kohdalta.

http://myrskyjamo.googlepages.com/sataa2.JPG/sataa2-full.jpg