Vastailen nyt noihin edellisten postauksien kommentteihin.
Ootte te niin


i.gifh.gifa.gifn.gifi.gifa.gif


kun lähetätte mulle ajatuksia ja enkeleitä.




sininen blogisiskosi www
13.08.2008 - 20:09

Nyt se sitten myrkyn lykkäs! Kyllä sua koetellaan oikein kunnolla. Nyt mun täytyy sanoa, että se voipi olla, että joudut maksamaan kuitenkin. Kun mulla on niin monia omakohtaisia kokemuksia töissäni. Jos esim. palkkaa maksetaan liikaa ja virhe on tapahtunut työnantajalla, on se silti liikaa vastaanotettu etuus, oli syy sitten kenen vaan ja se peritään takaisin. Se, että palkan tai asumistuen laskenta, seuranta tms. pitäisi olla maksajalla, kuitenkin saajakin on velvollinen tarkistamaan mitä saa. Se, pystyykö siihen ja onko tarvittavat laskutavat itsellä, siitä ei puhuta mitään. Laissa kuitenkin on, että liikaa maksettu etuus on maksettava takaisin virheen tekijästä riippumatta. Jos ei pyynnöistä maksa, se menee ulosottoon automaattisesti. Esim. minä näitä liikaa maksettuja juttuja 'automaattisesti' ulosottoon laitan. Ja usein vika ei ole siinä, jolta peritään, vaan se on ollut meidän vika.
Jos tuo kirjeesi ei tuo tulosta, kehotan sua pyytämään taloudellisiin syihin vedoten (vaikka tuossakin jo mainitsit niistä) velan hylkäämistä. Kysy Kelalta kenelle se pitää osoittaa. Sulla on niin hyvät kirjoittamisen lahjat, että pistät vaan kaikki paperille. Varaudu kuitenkin, että ainakin osan saatat joutua maksamaan. Toivottavasti Kelalla on jotain keinoja tuon hylkäämiseen, mutta varmasti sielläkin vedotaan lakiin.
En halunnut sua mitenkään masentaa lisää tällä sepustuksellani, mutta halusin kertoa totuuden omien kokemuksieni kautta. Toivon hartaasti, että saat velan anteeksi. Kestä Anne, kestä! Ei katkea kamelin selkä, ei! Yrittäkööt vaan.
Kamalasti haleja täältä!


Kieltämättä nyt tuntuu jo itsestäkin siltä, että tässä lyödään lyötyä. Tarkoitan siis Kelaa ja mua. En sua.
Mää en ymmärrä, enkä missään nimessä hyväksy sitä, että kun Kela on omasta mielestään maksanut liikaa asumistukia, ja perii niitä nyt takaisin, niin sehän osoittaa sen, että ne ei ole vaivautuneet tarkistamaan mun tietojani. Siksihän se asumistuentarkistuskaavakekin täytetään. Ehkä mää oonkin ymmärtänyt sen asian väärin.
Kai ?
Eikä mun tuloni ole mihinkään muuttuneet.

Kiitos, halit tulee tosi tarpeeseen.

Niina www
13.08.2008 - 20:20

Apua mikä summa!
Hyvän vastineen olet kirjoittanut. Toivottavasti menee läpi. Tuohan on aivan uskomatonta. Ei tavallista, köyhää ihmistä saa kohdella tuolla tavalla. Vaadi niiltä erittelyt, milloin olet ilmoittanut tulosi ja asuinmenosi väärin.

fl26.gif

Mää oon nyt suunnitellut tekeväni kantelun oikeusasiamiehelle, täytyy vaan käydä ton sosiaalityöntekijän kanssa läpi sitä marssijärjestystä. Enkä mää ole ilmoittanut tulojani väärin. Kela maksaa periaatteessa täysin mun elantoni, joten luulis niiden tietävän. Vakuutusyhtiö Varma maksaa mulle n. 400 euroa/kk ja sekin on Kelan omissa tiedoissa.

Marina
13.08.2008 - 23:48

Voi jumalauta! Mä olisin saanut oikeesti sydänkohtauksen tollasesta kirjeestä. Siis aivan absurdi summa! Tää on jo kafkamaista.

Mutta mäkin pelkään että joudut maksamaan takas... Itse jouduin maksaa aikoinani 675e Kelalle asumistukia - vain siksi että olin ollut osa-aikatöissä. Eli loppujen lopuksi taisin työnteolla mennä miinuksille. Se oli helvetillistä aikaa. Valitus ei auttanut vaikka kuinka vetosin eri asianhaaroihin.

Voit tietty terveyssyistä tai jostain saada "alennusta" eli et joutus maksaa kaikkia. Tai sitten ne tekee niin että maksat sen minimin joka kk eli onko se nyt 33e. Mä maksoin noin takas omani, siihen meni noin 2 vuotta! =D Ne tietty laitto ekan kirjeen mukaan maksuaikataulun, joka oli yli 100 kuussa mut eihän työtön sellaseen kykene... Tuliko sullakin maksuaikataulu, summat ja eräpäivät mukana?

Yks mahis on et Kela on tehnyt laskuvirheen ja summa ei ookaan noin suuri?!

Mutta tämä on siis juuri tätä, mistä olen itse valittanut blogissani ja mitä mieheni tässä maassa vihaa. Ensin antavat rahaa ja kaiken kuitenkin ottavat myöhemmin pois, vaikka alkuperäinen rahakin on helvetin pieni. Ja jos virasto mokaa niin sinä kärsit.

fl26.gif

Mää hermostuin niin, että kun sain sen kirjeen käsiini, en pystynyt sitä yhdellä kerralla lukeen.Tuli sellainen olo, että tää on nyt sitten se viimeinen niitti. Vastasin, tai siis ihmettelin, jo tossa Siniselle Blogisiskollekin (Blue Nun), että miksi ne asumistuentarkistamispaperit pitää täyttää, kun ne ei näköjään lue niitä ?
En oo saanut vielä vastausta, kun vein sen mun vastineeni toissa päivänä Kelaan. Saas nähdä kuinka kauan ne sitä lukee ja koska saan vastauksen siihen.


Sininen täällä taas www
13.08.2008 - 23:55

Olen jo nukkumaan menossa, mutta sinä pyörit mielessäni ja halusin vielä tulla tsemppaamaan sinua. Kyllä sinä tästäkin selviät, usko pois! Katsotaan miten asia etenee, otetaan hetki kerrallaan. Jahka Kela ottaa yhteyden sinuun asian tiimoilta, tiedät mitä seuraavaksi. Laita mulle vaikka mailia. Yritän auttaa parhaani mukaan. Kun sulla vuoristorata on päällä, en tietenkään kykene mitenkään sitä loiventamaan, mutta muista, että olen täällä. Ja se sininen suojelusenkeli on olkasi päällä, ja se lupasi pysyä siinä.
<3
fl26.gif

Mielenkiinnolla mää odotan mitä tuleman pitää. Ja kauhuissani. Koen tän niin epäoikeudenmukaisena. Oon koko tän vuoden hoitanut kaikenlaisia asioita pää kolmantena jalkana. Nyt kun noi äiten asiat vähän helpottais, niin omat asiat menee perseelleen.
Ihan kuin olisin imuri, joka imee sisäänsä kaikki vastoinkäymiset. Tulee laulunsanat mieleen "......kaada lisää paskaa mun niskaan".

Kiitos enkelistä. Tossa se istuu kiltisti ja hymyilee niin lohduttavasti.

Palaga www
14.08.2008 - 01:04

Minä olen upottanut Kelan jo monta kertaa viimeiseen pohjattomaan kaivoon mielessäni. Niilltä ei tahdo kyllä tippua mitään etuuksia, jos ei kymmeneen kertaan ano, mutta jos he ovat saapa jotain niin maksa heti.....
Jos joudut tuon takia vaikeuksiin, niin ota yhteyttä ev.lut seurakunnan diakoniatoimistoon. Pyydä sieltä apua taloudellisiin vaikeuksiin. He voivat auttaa rahallisesti ja myös selvittämään tuollaiset sotkut.

fl26.gif

Nyt tuntuukin siltä, että apua täytyy jostain saada.
Vaikka mää oonkin aina tykännyt paperihommista ja oon ihan neuroottisen tarkka niistä, niin nyt ei riitä voimat. Kiitos neuvoista, ne tulee tosi tarpeeseen.


liskosisko www
14.08.2008 - 11:42

voi karhu ressukka,
teepä tilaa olkapäällesi, täältä lehahti juuri enkelikaverini avuksi. en nyt annakaan neuvoja kun ne samat saitkin juuri.
minäkin täällä kituutttelen kelan kotkotusten takia.. oliskohan niissä järjestelmissä siivouksen paikka?

onneksi sinulla (meillä?) on sininen sisko, kun ymmärtävää neuvoa tarvitaan.
soitetaan puhelimella.
pusi. (se on meidän perheen tapa tervehtiä

fl26.gif

Enkeleille on aina tilaa.
Tohon olkapäälle se lehahti eilen.
Kiitos oikein paljon.
Onneksi mulla on teidät.

Noustaisko parrikadeille ? Mää voin kyllä kantaa sua, jos et itse jaksa kiivetä.

Stipi www
14.08.2008 - 12:58

Ei katkee, ei todellakaan katkee.
Hyvä kun osaat purkaa asian sinne kuuluvaan virastoon. Älä anna periksi, aina löytyy seuraava taho, minne valittaa. Onneksi sulla on sana hallussa, anna palaa fränki.


fl26.gif

Täytyy myöntää, että tässä alkaa oleen vitsit aika vähissä.
Nyt täytyis olla Reino Helismaan laulunsanoituslahjat, että sais kirjoittamalla 'puhua' ne pyörryksiin siellä Kelassa.