Liskosisko jo kerkes tossa kyseleenkin siitä eilisestä päivähoitopäivästäni
  (15.8.2008  1/30).
Sehän sujui mun tän hetkisen mielialani huomioon ottaen hyvin. Sen päivähoitopaikan sijaintikin on rauhoittava; sehän sijaitsee tämän rakennuksen vieressä.

894993.jpg

Päiväsairaala 1 on vähän sellainen kodinomainen paikka, olohuoneineen, keittiöineen jne.

Olohuoneessa venytään pieniä aikoja eri ryhmien välillä ja keittiössä (ruokailuhuoneessa) sit tietysti pistetään emmettä napaan. Mieluummin sisäpuolelle.

Aamusella on ihan ensteks aamupala ja sen jälkeen aamuraportti, joka pidetään siinä olkkarissa ja jossa on mukana koko henkilökunta, sekä asiakkaat. Nykyään vältetään sanaa potilaat, ihan omituista. Siinä sit kerrotaan nimipäiväsankarit, päivän ohjelma, yms.


Eka (ma, ke ja pe) ryhmä on keskusteluryhmä. Istuskellaan koko porukalla yhdessä ja jutellaan kaikesta. Syvempänä tarkoituksena lienee se porukassa olo ja sosiaalinen kanssakäyminen. Se ei kuitenkaan oo semmonen vainomastaelämästäjaaritteluryhmä. Niistä omista asioistaan voi toki kertoa yleisellä tasolla, mutta omahoitaja ja -lääkäri on sit ne, joiden kanssa pohditaan syntyjä syviä.

Sen ryhmän jälkeen mennään taas olkkariin istuskeleen, lukeen, jutteleen tai mitä nyt kukakin haluaa sitten touhuta. No, ei nyt tietenkään kaikkee saa "touhuta".
Porukka on vielä aikas pieni, 6 hölöö, kun kaikki on alottanu ke-pe välisenä aikana Ens viikolla pitäis sit tulla 9 hölöö lisää, kun 15 on se tavote. Laskinkoos mää oikein ?
Hieno juttu, että kaikki aloittaa suurinpiirtein yhtäaikaa, niin ei kukaan tunne oloaan ulkopuoliseksi. Toivottavasti.

Sit mulla oli omahoitajan aika ja siellä sitten juteltiin mun historiastani. Onpas hieno sana; historia. Sain purkaa tätä mustaa möykkyä, joka mun päässäni mellastaa. Se mun omahoitajani on sit taas sellainen ammatti-ihminen joka osaa kysyä ne oikeat kysymykset.
Kiitos Taivaan Isä, että annoit mulle hyvän auttajan.


Sain taas pari testiä täytettäväkseni,  siis ne tavanomaiset
eli BDI-kysely ja juomatapatesti. Tosta masennustestistä sain 34 pistettä ja alkoholitestihän on mulle ihan viraton, kun en käytä alkoholia, eikä se siitä syystä pääse käyttämään mua.

Sen jälkeen menin taas istuskeleen ja lukeen, vaikken päässytkään yhtä sivua pidemmälle. Paljon mukavampaa oli jutella muitten kanssa. Ne yhdessäolon hetket on mulle tärkeitä, kun siinä saa parhaimman tuen, sen vertaistuen.
Lounas on aina klo: 11.30
ja eilen oli ruokana kasvislättyjä ja kananmunakastiketta lisukkeineen. Lisukkeet sisälsi tässä tapauksessa salaatin. Leipä, voi, maito, piimä, mehu ja vesi sisältyy jokaiseen lounaaseen. Nyt täytyy myöntää, että vaikka en ookkaan ronkeli ruoan suhteen, niin se ei ollu mun ruokaani. Vois olla hyvä, että olisikin ronkelimpi ruuan suhteen, ei tulis mätettyä sisäänsä kaikkea syötäväksi kelpaavaa.

E
ilenhän oli sit se musiikinkuunteluryhmä, johon kaikki osallistuu. Se on semmonen 1h 30 min. kestävä sessio.
Musiikkihuoneesta löytyy kaapillinen cd-levyjä, joista jokainen voi valita yhdeltä levyltä yhden biisin ja
se sit soitetaan koko kansan kuultavaksi. Biisin valitsija kertoo oman "suhteensa" ko. biisiin ja toisetkin saa sit kertoo omat tunnelmansa ko. biisistä tai biisin esittäjästä.
Mun tän hetkistä mielialaani kuvaavia biisejä sieltä en löytänyt, mutta valitsin omaksi biisikseni Juice Leskisen Luonas kai olla saan.

     
 
Juicehan on tällaiselle tamperelaiselle akalle elämäntapa. Se on menny tonne mun ihoni alle joskus 70-luvun alkupuolella ja siellä se on ja pysyy.
Musiikin pauloista painuttiin porukalla päiväraportille, jonka jälkeen päiväkahville ja sit kotio. Olo oli vähän kevyempi ja kun kävelin sieltä päiväsairaalasta bussipysäkille, niin törmäsin tanssipariini, jota en oo nähnyt pariin vuoteen. Hänen kanssaan on tullut kierrettyä tiuhaan tahtiin kaikki lähikuntien tanssilavat. Jos vielä joskus...

Ai niin, yks juttu jäi kertomatta.
Sosiaalihoitaja tuli mun kanssa jutteleen, kun oli kuullut, että mulla on ongelmia Kelan kanssa. Määhän
siitä asumistukiasiasta mainitsin toissapäivänä omahoitajalleni, ihan sillai ohimennen käytävällä, ja heti se asia oli mennyt eteenpäin.
Ens viikolla mulla on sit sosiaalihoitajalle aika ja hän lupas ottaa selvää siitä asiasta ja aikookin nyt sit soittaa Kelaan. Vien sille kopion siitä vastineesta jonka Kelalle lähetin.

line070.gif

Annen tekemä nappi

Liskosiskolle on pitäny monta kertaa sanoo, että toi sun kommentointiin lisäämä linkkis on vähä poskellaan, siis tää: http://blockspot.com/. Mää en ainakaan pääse sillä sun blogiisi, mutta oonkin sen oikean lisänny kirjanmerkkeihini jo silloin kun ensimmäisen postauksen kirjoitit.
Sen linkin pitäis
siis olla
http://liskonainen.blogspot.com/

Nyt sit kaikki Liskosiskoni blogiin kurkkimaan. Liskosiskolla on sitten ihan vissisti toi sana hallussaan. Tai siis kaikki sanat.

line070.gif